نماشويي

به دليل آن که ساختمان ‌ها روزانه در معرض انواع آلودگي ‌هاي محيطي نظير آلاينده‌ ها و گرد و غبارها قرار مي ‌گيرند، بسيار حائز اهميت است که نماي آن‌ ها به طور منظم شسته شود. متاسفانه بناهايي با نماهاي شيشه ‌اي بيشتر در معرض خراشيدگي بوده و به مرور زمان از جلوه و زيبايي آن‌ ها کاسته مي‌ شود. در ادامه انواع روش ‌هاي نماشويي شيشه‌ هاي ساختمان و وسايل مورد استفاده در آن را براي شما شرح خواهيم داد. ما را تا انتها اين متن همراهي کنيد.

انواع روش ‌هاي نماشويي شيشه‌ هاي ساختمان

امروزه تجهيزات متنوعي وارد بازار شده و به ما در حذف آلودگي‌ ها از روي سطوح شيشه ‌اي ساختمان‌ ها کمک مي‌ کنند. به طور کلي نماشويي شيشه‌ ها و کامپوزيت ‌ها به دو روش صورت مي ‌گيرد که عبارتند از:

  1. نماشويي شيشه به کمک طناب و دستگاه واترجت
  2. نماشويي شيشه به روش دستي

توصيه مي‌ شود که شستن نماهاي شيشه ‌اي در دو مرحله صورت بگيرد. در مرحله اول با استفاده از دستگاه واترجت گرد و غبار از روي سطوح شيشه ‌اي حذف شود و در مرحله دوم به کمک طي و همراه با مواد شوينده شيشه ‌ها شسته مي شود.

نماشويي شيشه ‌هاي ساختمان با استفاده از طناب

در ساختمان‌ هايي که ارتفاع زيادي دارند، نماشويي شيشه‌ ها به کمک داربست امکان‌ پذير نيست. از اين رو استفاده از طناب و واترجت بهترين روش براي شستشو شيشه‌ ها خواهد بود. در اين روش از طناب براي رسيدن به نقاط مرتفع ساختمان استفاده مي ‌شود.

نماشويي شيشه با استفاده از طناب يک روش ساده است که به تجهيزات کم اما سطح ايمني بسيار بالايي نياز دارد. متخصصان آموزش ديده تميز کردن شيشه را انجام مي ‌دهند و کار را بدون آسيب يا اختلال به اتمام مي ‌رسانند. تکنسين‌ ها قبل از فرود آمدن از کناره ساختمان و تميز کردن هر شيشه در حين حرکت، خود را با روشي کاملا ايمن به پشت بام ساختمان لنگر مي‌ زنند. در اين روش تکنسين‌ ها مي ‌توانند به صورت آزادانه حرکت کنند.

نماشويي شيشه‌ هاي ساختمان به روش دستي

اين روش از نماشويي شيشه داراي معايب بسيار زيادي است. پايين بودن کيفيت شستشو، زمان ‌بر بودن آن، نيروي کار انساني بسيار زياد، نداشتن ايمني کافي براي افراد و هزينه بسيار بالا از معايب نماشويي به روش دستي است. به همين منظور بهتر است از اين روش استفاده نکنيد.

استفاده از واترجت براي نماشويي شيشه ‌هاي ساختماني

يکي از کاربردي ‌ترين ابزارها براي نماشويي، استفاده از دستگاه واترجت است. در اين روش تکنسين از فشار آب به تنهايي براي شستشوي ساختمان استفاده مي ‌کند که در مقايسه با ساير روش ‌ها باعث صرفه‌ جويي در وقت و هزينه مي ‌شود. دستگاه واترجت به هيچ مواد شيميايي نياز نداشته و فقط به آب تميز و يک پمپ فشار بالا براي پاشش نياز دارد. بزرگترين ايراد اين روش اين است که فقط روي نماهاي صاف کاربرد دارد. روي سطح هيچ گونه برآمدگي مانند طاقچه يا کاشي نبايد بيرون زده باشد.

تجهيزات مورد نياز براي نماشويي شيشه ‌هاي ساختمان

نماشويي حرفه ‌اي شيشه ‌ها به ابزار و تجهيزات مناسب براي نظافت موثر و بدون لک نياز دارد. برخي اين تجهيزات عبارتند از:

اسکاج

اسکاج يک ابزار تميز کننده معمولي با يک تيغه لاستيکي روي دسته آن است. تکنسين‌ ها از آن براي پاک کردن رطوبت شيشه استفاده مي ‌کنند و از آن جايي که لاستيک آن انعطاف‌ پذير است، مي‌ تواند تمام آب را از بين ببرد و شيشه را خشک و بدون رگه نگه دارد. اسکاچ‌ ها داراي طول ‌ها و اندازه ‌هاي مختلف هستند، به اين معني که مي ‌توان از آنها در پنجره ‌هاي بزرگ و کوچک استفاده کرد.

حوله و اسفنج

وسايل نظافتي مانند حوله و اسفنج براي تکنسين ‌ها بسيار کاربردي هستند. آنها با اين وسايل مي ‌توانند آب و محلول تميزکننده ‌اي که در اطراف شيشه‌ هاي پنجره جمع مي‌ شوند و ممکن است خلاص شدن از شر آن ‌ها دشوار باشد را پاک کنند. اين تجهيزات همچنين مي ‌توانند براي پاک کردن آلودگي ‌ها و لکه‌ هاي حشرات و پرندگان که به سختي پاک مي ‌شوند، ايده‌ آل باشند.

غلاف و کمربند

تکنسين ‌هاي حرفه ‌اي به ابزاري براي حمل کردن تمامي ابزارهاي مهم خود نياز دارند. غلاف‌ ها و کمربندها به افراد اين امکان را مي ‌دهند که ابزارهاي خود را به دور کمر خود بسته و بتوانند آنها را سازمان‌ دهي کنند. در اين حالت آن ها مي توانند هر آن چيزي را که نياز دارند، به راحتي دسترسي داشته باشند. اين غلاف ‌ها را مي ‌توان به گونه ‌اي ساخت که به خوبي با هر ابزاري سازگار باشند.

عينک ايمني

هنگامي که تکنسين ‌ها نماي شيشه‌ اي بيرون را تميز مي‌ کنند، در معرض عواملي خارجي مختلفي مانند باد، نور خورشيد و... قرار مي‌ گيرند. آن‌ ها همچنين در معرض محلول ‌هاي تميز کننده ‌اي هستند که روي شيشه ‌ها استفاده مي‌ کنند. عينک‌ هاي ايمني از افراد محافظت کرده و از ورود هر گونه آلودگي که مي ‌تواند از طريق باد وارد چشمان آن‌ ها شود، جلوگيري مي ‌کنند.

يادداشت پاياني

نماشويي شيشه براي پاک کردن آلودگي ‌ها و گرد و غبار از روي سطوح شيشه ‌اي مناسب است و به دو روش صورت مي ‌گيرد. نماشويي به روش دستي و نماشويي با طناب و دستگاه واترجت. در روش دستي معايب بسياري زيادي وجود دارد و فرآيند شستشو بسيار زمان ‌بر است اما در مقابل استفاده از دستگاه واترجت به صرفه ‌جويي در وقت و هزينه کمک بسزايي مي‌ کند. در نماشويي شيشه‌ هاي ساختمان استفاده از ابزارهاي مناسب و همچنين حضور نيروي کار متخصص، از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. بنابراين بايستي در انتخاب مجموعه‌ اي حرفه ‌اي دقت کنيد.